Які податки потрібно сплатити під час продажу землі

Які податки потрібно сплатити під час продажу землі

​Якщо Ви плануєте продати земельну ділянку, Ви можете зіткнутися з податковими зобов’язаннями, які в окремих випадках становлять майже чверть від вартості.

​Якщо це перший продаж за рік і ця ділянка не перевищує визначену статтею 121 Земельного кодексу України норму безоплатної передачі то податок платити не треба. Це, зокрема, такі типи земельних ділянок:

​- для ведення особистого господарства – не більше 2 гектарів;

​- для ведення садівництва – не більше 0,12 гектара;

​- для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах – не більш як 0,25 гектара, у селищах – не більш як 0,15 гектара, у містах – не більш як 0,10 гектара;

​- для дачного будівництва (індивідуального) – не більше 0,10 гектара;

​- для будівництва гаражів (індивідуальних) – не більше 0,01 гектара.

​При цьому, необхідно, щоб ділянка перебувала у власності особи понад три роки або була отримана у спадок.

​Тобто, якщо, наприклад, у людини є присадибна ділянка в місті до 0,10 га або сільськогосподарська – до 2 га, і вона її продає вперше за рік, то тоді цей продаж не оподатковується. В інших випадках особі доведеться сплатити певний розмір податків.

​За другий продаж землі протягом одного року (якщо ділянка не перевищує наведені вище розміри) доведеться заплатити сумарно 10 % від вартості: 5 % податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та 5 % військового збору.

​Наступні продажі протягом одного року, якщо це успадкований об’єкт, оподатковуються аналогічним чином -5 % ПДФО і 5 % військовий збір. 

​Але якщо земельну ділянку було придбано іншим чином (наприклад, куплено), тоді під час продажу сплачується 18 % ПДФО плюс 5 % військового збору. Загальне податкове навантаження в такому разі становитиме 23 %.

​Якщо ж земельна ділянка перевищує нормативні розміри, діють інші ставки оподаткування.

​У разі першого продажу за рік: 5 % ПДФО і 5 % військового збору, а у разі другого (наступного) продажу за рік (якщо це успадкований об’єкт) – так само, 5 % ПДФО і 5% військового збору. 

​Але якщо об’єкт був куплений – 18% ПДФО плюс 5% військового збору, при цьому дохід може бути зменшений на суму документально підтверджених витрат на придбання такого об’єкта шляхом подання Декларації про доходи фізичної особи.

​Тобто, якщо особа продає земельну ділянку без будівель, оподатковуваний дохід у низці випадків можна зменшити на витрати на її придбання. 

​Такими витратами є:

​- кошти за цінні папери або майнові права, якщо ділянку отримано в обмін на них;

​- витрати, понесені на придбання земельної ділянки за договорами купівлі-продажу або міни (обміну), включаючи вартість майна, переданого як компенсація;

​- реєстраційні збори, мита та інші платежі, пов’язані з оформленням прав на землю;

​- задекларовану вартість, якщо ділянку було внесено до одноразової добровільної декларації.

​Додатковими витратами можуть бути: 

​- витрати за оцінку землі, проведення якої необхідне для розрахунку податків;

​- нотаріальні послуги, а також мито за нотаріальне посвідчення договору, яке становить 1 %;

​- адміністративний збір за реєстрацію прав у Держреєстрі.

​Під час продажу землі, якщо сплачуються податки, у першу чергу потрібно провести оцінку вартості об’єкту продажу так, як податки розраховуються виходячи з оціночної вартості, яка визначається за допомогою Єдиної бази даних звітів про оцінку. 

​Ця база автоматично формує електронну довідку про оціночну вартість об’єкта нерухомості (е-Довідка), яка діє протягом 30 календарних днів з дня її формування.

​Якщо людина не згодна з результатами автоматичної оцінки, вона має право звернутися до сертифікованого оцінювача. 

​Це може зменшити оціночну вартість ділянки і, як наслідок, зменшити податкове навантаження під час продажу. 

​Оцінювач складає звіт про оцінку майна, який реєструється в Єдиній базі. Такий звіт діє протягом 6 місяців з дати оцінки.

​Однак, якщо вартість, визначена оцінювачем, відрізняється більш ніж на 2 0% від оціночної вартості, визначеної модулем, система може відмовити в реєстрації звіту. 

​У такому разі оцінювач має право подати звіт на рецензування до Фонду державного майна України (ФДМУ). 

​У разі позитивної рецензії звіт реєструється в Єдиній базі.

За додатковою юридичною допомогою Ви можете звернутися до Громадської організації «Черкаський правозахисний центр»: (067) 522-57-10 (Telegram, Viber).

Прокрутка до верху