Уже півтора року минуло, як уряд прийняв постанову № 432 від 02 травня 2023-го «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сферах державної реєстрації», яка не тільки полегшує громадянам України внесення до електронного ДРРП права на таке майно, а також уперше дозволяє вносити до ДРРП права на майбутнє майно (тобто незавершені будівництвом квартири або будинки) без втручання в цей процес державного реєстратора. Проте проблем із реєстрацією не поменшало.
Постанова № 432 внесла зміни, які регламентують правила реєстрації в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно в Україні.
І тут слід обов’язково зауважити, що сам електронний реєстр Міністерство юстиції веде тільки з 01 січня 2013 року, тому нерухомість, яку було придбано, інвестовано або успадковано до цієї дати, потрапляє до цього реєстру лише в двох випадках:
– у разі здійснення з цією нерухомістю угод будь-якого характеру (тільки якщо угода укладалася після початку ведення електронного реєстру);
– у разі добровільного самостійного внесення громадянином прав на майно до реєстру.
Чому важливо вносити відомості про права власності до електронного реєстру?
Передусім тому, що якщо інформація перебуває в електронному реєстрі, то її елементарно не буде втрачено. Адже якщо загубити паперові носії, то їх не завжди можна буде після цього відновити, хоча БТІ усе ще зберігають паперові копії.
Але у нас війна, і де гарантія, що туди не прилетить? Де гарантія, що не прилетить у домівку, де ви зберігаєте паперову копію, і її буде знищено?
А головне, для подачі заяви на відшкодування вартості пошкодженого чи знищеного майна обов’язково потрібна виписка з ДРРП. Така виписка може знадобитися й для інших цілей, тому перебування інформації в електронному реєстрі прав на нерухомість сьогодні вкрай необхідне.
Тепер реєстрація відбувається набагато простіше, ніж раніше. Нині ви можете звернутись у ЦНАП, до державного реєстратора або нотаріуса. Хоча потрапити до реєстратора буває досить важкувато, бо вони перевантажені, а до нотаріуса дорогувато.
Зазвичай для реєстрації прав через ЦНАП громадянину потрібно подати спеціальну заяву, а саме:
– про державну реєстрацію прав;
– про виправлення технічної помилки, відомостей у Державному реєстрі речових прав;
– про виключення з Державного реєстру речових прав відомостей про поновлення договору;
– про скасування;
– про заборону вчинення реєстраційних дій;
– про відкликання заяви;
– про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;
– інший.
За додатковою консультацією можете звернутися до Громадської організації «Черкаський правозахисний центр»: (067) 522-57-10 (Telegram, Viber).