Роботодавець зобов’язаний завчасно підготувати документи працівника, який досягає пенсійного віку та набуває права на пенсію.
Важливо перевірити записи у трудовій книжці, дані у формі ОК-5, подати документи через вебпортал ПФУ для цифровізації трудового стажу.
Відповідно до Закону України від 09.07.2003 №1058-IV«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пенсію за віком призначають особам, які досягли 60 років і мають достатній страховий стаж.
Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» визначено, що страховий стаж -період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески у сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку – на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
У 2025 році, страховий стаж має бути не менше ніж 32 роки.
Враховуючи викладене, питання підтвердження страхового стажу може стати одним з ключових при призначенні пенсії, т.я. від цього залежить дата виходу на пенсію та розмір призначеної виплати.
З метою своєчасної підготовки та подання документів працівника для призначення пенсії органи ПФУ заздалегідь повідомляє страхувальників про працівників, які досягнуть пенсійного віку у наступному кварталі та надають загальну інформацію щодо подання документів для призначення пенсії.
Страхувальник, своєю чергою, має не пізніше ніж за місяць до того, як особа досягне пенсійного віку повідомити її та вжити заходів для підготовки необхідних документів для призначення пенсії, а саме:
- перевірити правильність внесення записів до трудової книжки, відповідність вимогам Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, зокрема, оформлення титульного аркушу, внесення реквізитів розпорядчих документів, наявність виправлень, та надання роз’яснень, що неточні та помилкові записи треба виправити звернувшись за попередніми місцями роботи, а невідповідно оформленні періоди мають бути засвідчені довідками, за потреби – з архівних установ;
- перевірити виписки з облікової картки застрахованої особи за формою ОК-5;
- подати засобами вебпорталу до Пенсійного фонду відомостей про трудову діяльність працівника (трудову книжку або документи про стаж) для переведення даних в цифровий формат, згідно з постановою КМУ від 27.11.2019 № 1084 «Про запровадження обліку трудової діяльності працівника, фізичної особи – підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі».
Якщо трудової книжки або відповідних записів у ній немає, стаж роботи встановлюють на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
За додатковою консультацією можете звернутися до Громадської організації «Черкаський правозахисний центр»: (067) 522-57-10 (Telegram, Viber).
