Згідно зі статтею 316 Цивільного кодексу України, право власності – це право особи на майно, яке вона може використовувати за власним бажанням у межах закону, незалежно від волі інших.
Будь-які дії з нерухомістю – продаж, дарування, здача в оренду – потребують державної реєстрації відповідно до Закону України № 1952-IV “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень“.
Якщо в документах є помилки, операції з майном можуть бути заблоковані, доки їх не виправлять.
Найпоширенішими помилками є:
- граматичні чи друкарські описки у прізвищах чи назвах;
- арифметичні неточності у площі або вартості об’єкта;
- неправильні технічні характеристики майна;
- помилки у вказанні адреси чи кадастрового номера;
- похідні помилки, коли неточність закладена ще у первинний документ, на підставі якого оформлювали право власності.
Найбільш безболісними вважаються технічні описки -граматичні, друкарські чи арифметичні, які може виправити державний реєстратор на підставі заяви власника
Бувають випадки, коли простим виправленням обійтися неможливо.
Наприклад, якщо в процесі перепланування чи реконструкції квартири збільшилася її площа, потрібно провести нову технічну інвентаризацію.
Лише після цього зміни будуть внесені до реєстру.
Бувають ситуації, коли технічна неточність виникла з вини самого державного реєстратора. У такому випадку питання вирішується через Міністерство юстиції України або його територіальні органи.
Там розглядають скарги, перевіряють записи й приймають рішення про виправлення.
Якщо ж доступом до реєстру скористалася інша особа та внесла зміни неправомірно, Мін’юст може скасувати запис і відновити правильні дані.
Виправлення технічної помилки може бути безкоштовним або платним.
Якщо вона сталася з вини заявника, доведеться сплатити адміністративний збір, який у 2025 році його розмір становив 0,04 прожиткового мінімуму для працездатних осіб — це близько 110 гривень.
Якщо ж помилку допустив державний реєстратор, виправлення здійснюється безплатно для власника.
Водночас термінове виправлення завжди передбачає оплату, навіть для органів місцевого самоврядування чи інших пільгових категорій.
Найскладнішими вважаються так звані похідні помилки, які виникають тоді, коли ще в первинному документі була закладена неточність.
Наприклад, орган приватизації неправильно зазначив площу квартири, а вже на підставі цього документа оформили свідоцтво про право власності.
У таких випадках виправлення потрібно починати з джерела проблеми, тобто, спершу необхідно звернутися до установи, яка видала документ, або до її правонаступника.
Лише після внесення змін у первинний акт можна буде подати заяву до реєстратора чи нотаріуса для коригування запису у державному реєстрі.
За додатковою юридичною допомогою Ви можете звернутися до Громадської організації «Черкаський правозахисний центр»: (067) 522-57-10 (Telegram, Viber).
